måndag 10 juni 2013


Hej!

Det var roligt att se er idag i klassrummet efter en lång helg med vackert väder.

Idag repeterade vi vädret på lektionen.
Vi sjöng "Hej vädret här är jag"

 "Hej vädret"

Text till visan:

Jag öppnar fönstret och tittar ut, hej vädret här är jag!
Jag öppnar fönstret och tittar ut, hej vädret här är jag!
Hej vädret här är jag, solen skiner* idag!
Hej vädret här är jag,  solen skiner* idag!

*det regnar, det blåser, det snöar etc

Klicka på länken nedan så får ni se några barn som sjunger:

En visa om vädret


Därefter jobbade vi med året (s.16-18 i  Intro-häftet)

Läxa till i morgon är att repetera året. Ni ska kunna skriva, uttala och förstå vad orden betyder.

Övningar på internet:
Här kan ni öva på uttalet av årstider och månader.
Här kan ni öva på uttalet av veckodagarna.

Vad är det för dag i dag? Lyssna på ord.
Vad är det för dag i dag? Välj rätt ord.

Öva ord - veckans dagar
Öva ord - veckans dagar 2
Öva ord - veckans dagar 3


Barn sjunger en visa om månaderna:


"Månaderna"
"Januari börjar året februari kommer näst,
mars, april har knopp i håret,
maj och juni kommer näst.
Juli, augusti och september,
härlig sommar är det då,
men oktober och november och december är så grå"


Vi ses på onsdag!

Vänliga hälsningar / Tove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar