Hej!
Det var roligt att se er idag i klassrummet efter en lång helg med vackert väder.
Idag repeterade vi vädret på lektionen.
Vi sjöng "Hej vädret här är jag"
"Hej vädret"
Text till visan:
Jag öppnar fönstret och tittar ut, hej vädret här är jag!
Jag öppnar fönstret och tittar ut, hej vädret här är jag!
Hej vädret här är jag, solen skiner* idag!
Hej vädret här är jag, solen skiner* idag!
*det regnar, det blåser, det snöar etc
Klicka på länken nedan så får ni se några barn som sjunger:
En visa om vädret
Därefter jobbade vi med året (s.16-18 i Intro-häftet)
Läxa till i morgon är att repetera året. Ni ska kunna skriva, uttala och förstå vad orden betyder.
Övningar på internet:
Här kan ni öva på uttalet av årstider och månader.
Här kan ni öva på uttalet av veckodagarna.
Vad är det för dag i dag? Lyssna på ord.
Vad är det för dag i dag? Välj rätt ord.
Öva ord - veckans dagar
Öva ord - veckans dagar 2
Öva ord - veckans dagar 3
Barn sjunger en visa om månaderna:
"Månaderna"
"Januari börjar året februari kommer näst,
mars, april har knopp i håret,
maj och juni kommer näst.
Juli, augusti och september,
härlig sommar är det då,
men oktober och november och december är så grå"
Vi ses på onsdag!
Vänliga hälsningar / Tove
Vänliga hälsningar / Tove
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar