fredag 30 augusti 2013


Hej!

Nu är det fredag igen. Tyvärr har jag inte skrivit så mycket på bloggen den här veckan.

Igår (torsdag) var det studiedag. Lärarna hade möte och eleverna studerade själva. Hoppas att det gick bra. :-)


Vi har jobbat med ordföljd, både i frågor och påståenden.

Exempel på frågeord:   Varför? Hur? Vad? Var? Varifrån?

Titta på det här:
 Frågeord
Ordföljd: frågor och påståenden
Frågor och svar

Vi har också gått igenom personliga pronomen.


Vill du träna mer på pronomen?
Personliga pronomen - lyssna
Personliga pronomen - skriv
Personliga pronomen - skriv

Sedan arbetade vi med klockan hela lektionen.

Övningar på internet:

Här och här kan du lyssna på uttalet av klockfraser.
Här och här och här kan du öva på klockan.

Ännu mer klockan....  :-)

här tränar du klockan

Bra jobbat den här veckan!

Trevlig helg!  

/ Tove








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar