fredag 8 mars 2013

2013-03-08

Har ni fredagsmys? Det har jag! Jag sitter med en sjuk liten Flora i soffan och tittar på Modig eller Flora tittar och jag skriver till er! Jag har sett den några gånger förut... ;)

Idag arbetade vi med avancerad svenska eftersom ni ville det. Vi arbetade med hjälpverb (t.ex. måste, kan, vill, ska, brukar). Ibland behöver vi två verb, hjälpverb och huvudverb (t.ex. Jag vill krama Flora.).
Hjälpverbet vill berättar tid - presens och huvudverbet krama står i infinitiv, lexikonform.

Vi sjöng också! Ni lät mycket svenska när ni sjöng! Vill ni sjunga igen? Sjung med Agnetha! ;)


Vi arbetade också med adverb för frekvens: alltid 100%, ofta 75%, ibland 50%, sällan 25% och aldrig 0%.
Alltid - ofta - sällan - aldrig står på samma plats som inte, t.ex.

Jag äter inte godis.
Jag äter ofta godis.
Jag äter sällan godis.
Jag äter aldrig godis.

Obs!!! Ibland står först eller sist, t.ex.

Ibland äter jag godis.
Jag äter godis ibland.

Hej då mina duktiga, trevliga och roliga intro-elever! Lycka till i era nya grupper! Kom ihåg att det är roligt att lära sig svenska! :) Vilken tur att inte ALLA slutar!

Vi ses i Stjärnan och i skolan!
Hälsningar
Philippa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar