Hej!
Idag arbetade vi mycket med substantiv!
Substantiv kan vara en-ord (en flicka) eller ett-ord (ett hus) i singular (en flicka/ett hus) och i plural (flickor/hus).
Substantiv kan stå i obestämd form (en flicka/ett hus, flickor/hus) och i bestämd form (flickan/huset, flickorna/husen).
Första gången som vi berättar något använder vi obestämd form. Exempel: Jag har en bil. Sedan kan jag säga: Bilen är svart.
Vill ni träna mer på substantiv?!
Substantiv: en eller ett?
Substantiv: plural och singular
Substantiv: singular och plural
I morgon repeterar vi substantiv och sedan arbetar vi med personliga pronomen.
Vi ses snart!
/Philippa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar